Har døden tatt noe fra deg, så gi det tilbake av Naja Marie Aidt

Dette er en bok jeg har lest mye fint om, og det er med rette. En bok jeg leste i påsken. Jeg byttet bort krim med denne da den dukket opp i e-bok appen min. 

Naja Marie Aidt har skrevet om tiden etter hun mistet sønnen sin Carl. Men for å bearbeide sorgen, skriver hun også om episoder av livet til sønnen før han døde. Aidt er en prisbelønt dansk forfatter som egentlig bodde i USA på den tiden sønnen døde, men akkurat den helgen han skadet seg så hardt at han døde av skadene var hun hjemme i Danmark.

Vi får vite litt om litt av hva som skjedde, han hoppet naken ut av femte etasje fra et leilighetsbygg i narkorus. Måten hun beskriver sorgen på er med dikt og poesi, i tillegg til de episodene hun minnes når hun går igjennom tingene hans.
Veldig vanskelig å skrive noe fornuftig om denne boken, for den må nesten leses selv, for den er trist, rørende og god. En bok jeg leste på noen dager, måtte bare lese i små etapper for det er brutalt det som blir lest.

Jeg har lest mange avis-omtaler av den, og få blogger og det er litt rart, men Beathe har skrevet en veldig god omtale av den her. 

Kommentarer

  1. Ja,denne boken hadde fortjent flere lesere enn det kan virke som den har. Kanskje mange vegrer seg for det er jo sterk kost dette. I likhet med deg brukte jeg også flere dager på lesingen for det blir for mye til å ta alt inn over seg på èn gang. Glad for at du har lest.
    Tusen takk for link :-)

    Ha en fin helg, Gro :-)

    SvarSlett
  2. Flott skrevet Gro! Følelsen av å måtte ta sats for å lese boken sitter sterkt, har hatt litt død i livet mitt i det siste, så jeg tror jeg vil være snill med meg selv :)

    SvarSlett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg fra denne bloggen

Kniv av Jo Nesbø

Arbeidsnever av Jan Kristoffer Dale

Svøm med dem som drukner og Aldri, aldri, aldri