Carmen Zita og døden av Karin Fossum

Denne boken var bare passelig, og grunnen er at jeg syntes plottet var litt spekulativt.

Carmen Zita og Nikolai er tenåringer og foreldre til lille Tommy som er 16 måneder og har Downs syndrom. Lille Tommy blir funnet død i vannet like utenfor foreldrenes hjem, og politiet fatter raskt mistanke om at noe ikke er helt som det skal. Moren Carmen Zita griner som en foss, ganske så påtatt, og Nikolai er stille og trist. 

Samlivet og livet forøvrig går i stå for de to. Carmen Zita vil leve videre og få en ny baby og Nikolai drukner sorgene sine i alkohol, og han begynner i tillegg å røyke. 

I tillegg reagerer jeg litt på dialogen mellom disse to unge. De er så reflekterte og voksne og det er ikke slike tanker en regner med at 17/18 åringer har. 

Sejer og Skarre er på saken, og Sejer ikke i form. Han er svimmel og ør, og denne sykdomshistorien og hvordan han har det tar mye plass i denne lille boken. 

Nå ble det mye negativt her, og jeg liker egentlig Karin Fossum veldig godt. Elskede Poona for eksempel er en stor favoritt. 

Problemstillingen som tas opp, at mange velger bort fostre med Downs syndrom, og at den unge moren som gledde seg til å bli mor i ung alder men skammet seg over sin sønn er spekulativ. Og så var det noe med språket som jeg heller ikke falt for i denne boken, uten at jeg kan sette fingeren på det.

Andre bloggere som har skrevet om denne boken er Rita, Randi, Tine, Skrivegleden og Berit.

Kommentarer

  1. Min kronologiske hjerne kan igrunnen ikkje lese denne nå, men eg vurderer det sjølv om eg er bare komt til bok 2 om Konrad Sejer:-)

    SvarSlett
    Svar
    1. He-he, jeg har ingen kronologisk hjerne så jeg leser en her og en der. Men bøkene er på mange måter frittstående, så du trenger ikke å lese alle. Sejer er like treg og bor alene som alltid :)

      Slett
  2. Jeg er stor Karin Fossum fan og ble litt skuffet nå kjenner jeg:-) Men kommer til å lese boken, siden jeg har lest alle de andre bøkene hun har skrevet! Fint å lese en ærlig anmeldelse!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, jeg skriver helst bare det jeg mener og er det en bok jeg ikke likte så godt, så må jeg prøve å skrive det også. Jeg har lest og likt to andre bøker av Karin Fossum, så jeg regner med hun kommer sterkere tilbake :)

      Slett
  3. Enig med deg at Sejer sin sykdom tok mye plass, men jeg likte boken og syntes den satte lys på noe som vi alle synes er litt vanskelig å snakke om.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er jeg enig i. Det å få et barn med Downs syndrom og hva ville en selv ha gjort om en oppdaget på ultralyd at en bar et barn med den sykdommen er kontroversielt, men jeg følte at den bikket over til spekulativ som sagt.

      :)

      Slett
  4. Eg er tildels enig i vurderinga di. Mykje av det Fossum tek opp i boka er ubehageleg å lesa om.
    Har elles svart på kommentaren din hos meg.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det var et ubehagelig tema, og på en måten var det godt historien var såpass kort.

      Slett
  5. Har hørt litt lunkente omtaler av denne boken for tiden, mister litt lyst å lese den, men så er det noe med den historien som gjør meg fortsatt nysgjerrig på boken. Så må nok ta den fatt en dag:) Fin omtale, godt fortalt hva du ikke likte med den:) Ha en nydelig dag Gro!:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk Isabella :) Det er vanskelig å skrive en omtale av en bok en ikke likte, av en forfatter som tidligere har skrevet bøker jeg likte (om du skjønner :)). For jeg tror Karin Fossum vil komme sterkere tilbake med en ny og bedre krim om Sejer om en liten stund :)

      Slett
  6. Enig i mye av det du skriver. Noen av dialogen og kommentarene til foreldrene var litt vel reflekterte til at de var så unge. Jeg synes også Carmen var vanskelig å få taket på. Men et interessant tema som ga meg noen tankevekkere.

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg er litt enig i at temaet er interessant, men jeg syntes det var lagt opp så spekulativt, det var liksom ikke noen dybde i det. Jeg klarte ikke å tro på historien, og det var synd for jeg har likt Karin Fossum tidligere.

      Slett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg fra denne bloggen

Kniv av Jo Nesbø

Arbeidsnever av Jan Kristoffer Dale

Svøm med dem som drukner og Aldri, aldri, aldri